9 kroków, które powinieneś zrobić przed założeniem bloga
Zacznij Bloga

9 kroków, które powinieneś zrobić przed założeniem bloga

9 kroków, które powinieneś zrobić przed założeniem bloga

Na co zwrócić uwagę, zanim założysz bloga

Chcesz założyć swojego bloga? poczekaj! zapoznaj się z tymi 9 podstawowymi działaniami, ZANIM zaczniesz tworzyć, by mieć pewność, że Twój blog będzie miał najlepszy możliwy start.

Chcesz móc pracować dla siebie, decydować o tym, kiedy i jak pracujesz?

Chcesz mieć dobrze płatną pracę ORAZ  móc codziennie zabierać dzieci do szkoły czy też znaleźć czas na swoje hobby?

Czy chcesz mieć niesamowitą karierę, która zabierze Cię w miejsca, o których nigdy byś nie pomyślała?

Blogowanie może to zrobić wszystko, a nawet więcej!

Ale zanim zaczniesz… oto 9 podstawowych rzeczy, które należy zrobić PRZED założeniem swojego bloga, aby zapewnić mu jak najlepszy start.

1. ZDECYDUJ NA JAKI TEMAT CHCESZ BLOGOWAĆ

Zastanów się i wybierz mądrze. Jeśli Twój pomysł na bloga się powiedzie, to może okazać się, że będziesz pisać na ten temat przez następne 10 lub 20 lat!

 Dobra jak i zła wiadomość jest taka, że jest mnóstwo niesamowitych tematów, o których można blogować. Czasami trudno jest wybrać konkretny temat i skupić się na jednym,dlatego jako krótką podpowiedź, możesz zasugerować się tym krótkim przewodnikiem:

Coś, co Cię pasjonuje

Zastanów się co uwielbiasz czytać, o czym najbardziej lubisz rozmawiać i co najchętniej lubisz robić w wolnym czasie – być może jest to gotowanie, podróżowanie, sport, edukacja, uroda, moda, zakupy online? W jakim temacie widzisz siebie piszącego przez kolejne 10 lat lub więcej?

Coś, na czym się znasz

Jakie masz doświadczenie? W czym Twoi przyjaciele mówią, że jesteś naprawdę dobry? W jakim temacie wszyscy zawsze proszą o Twoją opinię? Być może jesteś świetna w dekorowaniu wnętrz? Przygotowujesz świetne, zdrowe potrawy dla dzieci? Jesteś mistrzynią w organizowaniu tanich wakacji ? Potrafisz świetnie dobierać ubrania i tworzyć stylizacje? A może masz konkretne umiejętności lub kwalifikacje? Czy jesteś doradcą finansowym? Dietetykiem? Prawnikiem? Kosmetyczką? Fizjoterapeutą? Trenerem personalnym?

Coś, o czym inni naprawdę chcą wiedzieć

Najbardziej sukcesywne blogi rozwiązują problemy. Im większy problem, tym większe prawdopodobieństwo, że Twój blog odniesie sukces i tym łatwiej będzie Ci zarabiać na swoim blogu. Duże problemy, które wymagają rozwiązania, to: jak być zdrowym / schudnąć / przejść na weganizm lub dietę bezglutenową, jak zaoszczędzić pieniądze / żyć z napiętym budżetem, jak się wzbogacić, jak dobrze wyglądać, jak być zorganizowanym i produktywnym w pracy / w domu, jak wychowywać dzieci. Jeśli możesz nauczyć ludzi robić jedną z tych rzeczy lub coś podobnego, jesteś na dobrej drodze do sukcesu!
Jeśli masz jasne wyobrażenie o tym, o czym chcesz blogować, ZANIM zaczniesz blogować, znacznie łatwiej Ci będzie tworzyć treści, rozwijać bloga i szybciej zaczniesz zarabiać pieniądze.

2. ZRÓB RESEARCH AKTUALNYCH BLOGÓW W TEJ NISZY

Kiedy już wiesz, o czym chcesz blogować, musisz zacząć badać rynek, co inne blogi z tej niszy opisują w swoich treściach. Jest to szczególnie ważne, jeśli obecnie nie czytasz wielu blogów. Musisz mieć pojęcie o stylu blogowania w tej niszy. Co mówią blogerzy? Jak piszą? Co jeszcze zamieszczają na swoich blogach w zakresie grafiki / obrazków / cytatów / słów kluczowych/ nagłówków itp.

Pisanie bloga bardzo różni się od pisania, powiedzmy, artykułu w gazecie lub książki. Musisz więc konkretnie zapoznać się z tym, jak powstaje blog w Twojej niszy.

Chcesz również mieć pojęcie, co jest już omawiane w tej niszy i co możesz wnieść nowego do tej tematyki. Zastanów się co zrobisz, aby Twoja nisza była unikatowa lub przedstawiała inny punkt widzenia? Na przykład, być może chcesz założyć blog kulinarny. Napisanie ogólnego bloga o „rzeczach, które lubię jeść” raczej nie przyniesie wielu obserwatorów.

Co możesz zrobić, aby być innym lub wyjątkowym (nie będąc zbyt przypadkowym – może nikt jeszcze nie prowadzi bloga o gotowaniu bez cukru i soli )? Być może mógłbyś napisać o tym, jak zdrowo gotować przy ograniczonym budżecie lub jak osiągnąć autentyczny smak międzynarodowych dań przy użyciu składników, które możesz kupić w lokalnych sklepach, a może chcesz napisać o tym, jak przetrwać na diecie bezglutenowej jako student.

Będąc trochę innym, unikatowym, masz większe szanse na sukces, niż gdybyś robił dokładnie to, co robią wszyscy inni… wszyscy inni, którzy blogują już od lat… i mają przed Tobą dużą przewagę . Miejmy nadzieję, że jeśli najpierw przeprowadzisz research, znajdziesz to, czego Twoim zdaniem brakuje, co możesz dodać… a następnie możesz wypełnić tę lukę swoim blogiem!

Jak znaleźć blogi w swojej niszy? Po prostu wpisz w Google coś w rodzaju „blogi podróżnicze” lub „blogi kulinarne”, i zobacz jakie pojawią się wyniki… po przeczytaniu kilku wybranych blogów, wyniki zaprowadzą Cię do kolejnych. Możesz także wypróbować wpisać frazę, np:  10 najlepszych blogów wegańskich w Polsce / 10 najlepszych blogów modowych w Warszawie/ 10 najlepszych blogów dla biegaczy (lub dowolnej niszy).

Czego więc powinieneś szukać na tych blogach? Weź notatnik (lub otwórz nowy dokument na komputerze) i zanotuj następujące informacje:

  • Elementy bloga, które Ci się podobają (np.: układ, kolory, tonacja, zdjęcia,  grafika, tematy, itp.)
  • Elementy, które Ci się nie podobają (jak wyżej – co cię irytuje, jak myślisz, co można było zrobić lepiej, jak zrobiłabyś to inaczej?)
  • Dobre pomysły na posty na blogu. Pomysły na blogi nie mają praw autorskich! Zanotuj każdy post, który sprawia, że myślisz “ o tak, to dobry pomysł ” – oczywiście, kiedy zaczniesz go pisać, użyjesz własnych pomysłów i własnych słów i możesz też nadać mu inny tytuł, ale czytając znane blogi zaczniesz zbierać spory zapas pomysłów na treści, które okażą się bezcenne, gdy zaczniesz pisać posty na swoim blogu.
  • Cokolwiek co przykuje szczególnie Twoją uwagę! Dosłownie wszystko, co trafia do Ciebie podczas czytania – dobry pomysł na nazwę bloga, element, który chciałbyś umieścić na swoim blogu, baner, lead magnet, pomysł na konkurs, pytanie, na które musisz znaleźć odpowiedź… zapisz to!

 

Ile blogów powinieneś zbadać?

To zależy trochę od tego, jak dobrze znasz blogi w wybranej niszy. Kiedy osobiście wykonałam dokładnie to zadanie, zanim zaczęłam swojego bloga, zbadałam 5 blogów – przeczytałam już wcześniej wiele blogów w tej niszy i po szczegółowym zbadaniu 5 świetnych blogów, o których już wiedziałam, zrobiłam kawał dobrej pracy. Jeśli jesteś nowy w tej niszy, to może dobrym początkiem będzie zbadanie 10 blogów (lub nawet 20, jeśli masz czas!). Ale zrób co najmniej 5 lub 6!

UWAGA: Nie zniechęcaj się podczas researchu. Naprawdę łatwo jest poczuć się przygnębionym, patrząc na naprawdę dobre blogi z niszy, do której dążysz. NIE PORÓWNUJ SIĘ! Pamiętaj, że ci blogerzy działają  od lat i prawdopodobnie pierwsze wdrożenia ich bloga były okropne. Nie dołuj się i nie myśl „nigdy nie uda mi się tego osiągnąć”. Niech Cię nic nie powstrzymuje przed stworzeniem niesamowitego bloga, który odniesie ogromny sukces!  Bądź świadoma tego, że zajmie to trochę czasu, zanim się rozwinie i zapewne będzie wyglądać zupełnie inaczej od innych blogerów, ponieważ to nie jest ICH blog, to TWÓJ blog i  Ty jesteś wyjątkowa, z czymś wyjątkowym do powiedzenia światu – nie zapominaj o tym!

Research blogów nie tylko dostarcza cennych informacji i pomysłów, ale także pomaga zdecydować, czy jest to właściwa nisza dla Ciebie. Jeśli po przeczytaniu drugiego bloga już się nudziłaś, być może będziesz musiała wybrać inną niszę! Z drugiej strony, jeśli nadal jesteś całkowicie pochłonięta blogami, które czytasz i nie śpisz nocami, eksplorując internet w tej niszy, już  jesteś zwycięzcą! 

3. POMYŚL, JAK ZBUDUJESZ SWÓJ BLOG

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez wielu blogerów jest to, że zaczynają po prostu pisać losowo wybrane tematy, w wyniku czego ich posty są chaotyczne i niespójne. Trzeba pamiętać, że czytelnicy (i wyszukiwarki) lubią porządek i strukturę. Tak naprawdę nie potrzebujesz jeszcze pełnej strategii dotyczącej treści (chociaż nie zaszkodzi mieć!), natomiast zacznij myśleć, jak podzielić główny temat na kategorie.

Na przykład, być może zdecydowałaś się założyć bloga o swoim lifestylu. Możesz podzielić to na 4 tematy: dzieci, podróże, jedzenie i moda.

Lub właśnie zaczynasz prowadzić swojego pierwszego bloga o bieganiu. Twoje kategorie mogą obejmować: jak zacząć biegać, sprzęt do biegania, raporty z wyścigów, plany treningowe, odżywianie i wskazówki, jak stać się lepszym biegaczem.

Mój blog ma 6 jasnych kategorii: załóż bloga, prowadzenie bloga, zarabianie na blogu, email marketing, social media marketing i network marketing.

Posiadanie kategorii ułatwia poruszanie się po blogu, czyni go bardziej konkretnym i naprawdę pomaga w SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek).

Rozpoczynając pisanie swojego bloga, powinieneś starać się napisać mniej więcej taką samą liczbę postów dla każdej kategorii. Dzięki temu Twój blog będzie wydawał się czytelnikom dobrze zrównoważony, a także zdobędziesz punkty SEO.

4. ZRÓB BURZĘ MÓZGU POMYSŁÓW NA POSTY

Jest to naprawdę ważne, by zrobić burzę mózgu na pomysły na posty, przed założeniem bloga. Dlaczego? Ponieważ to zadanie odpowie Tobie na dwie ważne kwestie: Czy masz wystarczająco dużo pomysłów na blog na ten temat? Czy z przyjemnością będziesz pisać na ten temat? Jeśli po pół godzinie burzy mózgów odkryjesz, że masz tylko 3 pomysły, być może musisz wybrać inny temat. Z drugiej strony, jeśli nie nadążasz zapisywać pomysłów, i tak dużo piszesz, że aż boli cię ręka, prawdopodobnie wybrałaś właściwy temat!

Więc jak się do tego zabrać? Weź dużą kartkę papieru i napisz nazwy swoich kategorii u góry. W każdej kategorii napisz pomysły na posty na blogu. Nie przejmuj się jeszcze idealnymi tytułami. To przyjdzie później, kiedy usiądziesz, aby napisać post. Na razie po prostu zanotuj pomysły. Postaraj się mieć około 10 pomysłów pod każdym nagłówkiem. Oczywiście zapisz więcej, jeśli masz właśnie przypływ inspiracji!

Jeśli wybierzesz 5 kategorii i znajdziesz 10 pomysłów na każdą z nich – to wystarczy na cały rok, zakładając, że będziesz udostępniać 1 post tygodniowo!

5. ZASTANÓW SIĘ, JAK TWÓJ BLOG BĘDZIE ZARABIAŁ PIENIĄDZE

Chcesz uniknąć takiego scenariusza, że masz świetny pomysł na blog i zaczynasz tworzyć treści, by w ciągu kilku miesięcy, po zainwestowaniu w niego czasu i pieniędzy, odkryć, że nie można na nim zarabiać. (O ile oczywiście nie chcesz zarabiać na swoim blogu, w takim przypadku pomiń tę sekcję i przejdź do punktu 6).

Ogólnie rzecz biorąc, istnieje 5 sposobów zarabiania pieniędzy na blogu:

  • Reklamy – klasyczne reklamy, takie jak w magazynach i gazetach. Zaletą jest to, że są szybkie w konfiguracji i można je umieścić na zupełnie nowym blogu. Wadą jest to, że aby zarabiać na reklamach, musisz mieć bardzo dużą liczbę odsłon. Mogą też rozpraszać czytelników i nie są dobrym pomysłem, jeśli planujesz sprzedawać produkty lub usługi na swoim blogu (możesz w końcu reklamować swoich konkurentów!). Przeczytaj: Jak zarabiać na blogu, dzięki reklamom
  • Linki partnerskie – są to niewielkie linki tekstowe, które umieszczasz w swoim poście od firm takich jak Amazon lub Ceneo, które mają dostępne programy partnerskie. Są to określone linki generowane specjalnie dla Ciebie, które są śledzone przez daną firmę. Jeśli jeden z Twoich czytelników kliknie link i przejdzie do zakupu produktu tej firmy, otrzymasz niewielką prowizję. Mogą one bardzo dobrze działać na każdym blogu, na którym często rekomendujesz produkty – szczególnie te drogie – na przykład blog o fotografii, który wymaga dużo drogiego sprzętu. Zwykle można je również wdrożyć na zupełnie nowym blogu,  i w tym wypadku wyświetlenia stron są tutaj znacznie mniej ważne – chodzi bardziej o to, jak bardzo Twoi odbiorcy Ci ufają.
  • Posty sponsorowane – to sytuacja, w której marka lub firma PR reprezentująca markę kontaktuje się z Tobą i prosi o odpłatne umieszczenie swojego produktu na Twoim blogu. (Możesz też skontaktować się z nimi w celu przesłania oferty). Może to być recenzja, część przepisu lub projektu „zrób to sam”, albo może zaoferować Ci darmowy produkt do rozdania na swoim blogu. Wadą tego jest to, że zazwyczaj PR i marki chcą współpracować z bardziej znanymi blogerami z dobrym ruchem i dobrym zaangażowaniem w swoich kanałach społecznościowych, ale jeśli masz szczególnie wąską niszę lub możesz zaoferować wyjątkową perspektywę lub wiedzę, możesz zarobić pieniądze zdecydowanie szybciej z postów sponsorowanych.
  • Produkty – wtedy, kiedy tworzysz swoje własne produkty i sprzedajesz je za pośrednictwem swojego bloga. Może to być ebook, kurs online lub nawet produkt fizyczny. Potencjał sukcesu jest ogromny – szczególnie w przypadku czegoś takiego jak ebook lub kurs. Ale wymaga to od Ciebie stworzenia czegoś wysokiej jakości, co wymaga czasu, i musisz wprowadzić na rynek coś innego i / lub lepszego. Samo odtworzenie czegoś, co już istnieje, nie wystarczy! Musisz także zdobyć zaufanie odbiorców, co również wymaga czasu.
  • Usługi – podobnie jak produkty, ale zamiast tworzyć produkt, taki jak ebook czy kurs, sprzedajesz usługę związaną z Twoim blogiem. Być może jesteś dietetykiem i Twój blog jest pełen zdrowych przepisów i wskazówek żywieniowych. Twój blog działa jak jedna gigantyczna reklama, aby przyciągnąć typ osoby, która byłaby zainteresowana umówieniem się na osobistą konsultację z Tobą. Działa to doskonale, jeśli masz już doświadczenie, na przykład jeśli jesteś trenerem personalnym, fotografem lub księgowym. Jeśli nie masz konkretnej wiedzy, być może będziesz musiał przez chwilę rozbudować swojego bloga, zanim ludzie będą Ci ufać na tyle, by rozstać się z ciężko zarobioną gotówką. Ale może się zdarzyć, że gdy już się ugruntujesz, będziesz mógł sprzedawać swoje usługi jako wirtualny asystent, menedżer Social Media, a nawet designer stron internetowych.

 

6. ZDECYDUJ CZY TWÓJ BLOG BĘDZIE “ZALEŻNIE HOSTOWANY” NA SPECJALNEJ PLATFORMIE BLOGOWEJ CZY “NIEZALEŻNIE HOSTOWANY” NA WORDPRESS.ORG

Blogowanie jest pełne różnych, ciekawych nazewnictw i terminologii, które na początku mogą wydawać się skomplikowane…. i tutaj właśnie przykładem może być “niezależnie hostowany” lub “zależnie hostowany”.

Mówiąc najprościej, blog zależnie hostowany, to jak WYNAJEM DOMU na długi okres najmu od bardzo ugodowego właściciela. Ogólnie możesz robić, co chcesz, chociaż istnieją pewne ograniczenia. Ostatecznie jednak właściciel jest właścicielem Twojego bloga i może go usunąć, jeśli zechce. Popularne opcje zależnego hostowania to np. Squarespace, Wix, Blogger i WordPress.com

Ogólnie blogi hostowane są tańsze na początku (chociaż często są ukryte koszty w dalszej perspektywie) i są nieco mniej techniczne (chociaż nie ma takiego rozróżnienia, jak kiedyś. Jeśli ja mogę zacząć nie jeden, ale dwa niezależnie hostowane blogi, każdy może to zrobić – nie jestem specjalistką od technologii!) Blogi zależnie hostowane są często postrzegane jako nieco mniej profesjonalne.

Z drugiej strony, własny niezależny hosting bloga jest jak posiadanie domu. Możesz zrobić prawie wszystko, co chcesz – o ile masz odpowiednie możliwości techniczne. I co najważniejsze, jesteś jego właścicielem. Nikt inny nie może odebrać Ci Twojego bloga.

Blogi na własnym serwerze są nieco droższe na początku i nadal są niewiarygodnie tanim sposobem na rozpoczęcie działalności – generalnie mniej niż 20 zł miesięcznie, ok. 100-200zł na rok. Są trochę bardziej techniczne. Ale tylko nieznacznie. Jest dużo pomocy ze strony firmy hostingowej, więc bez problemu każdy początkujący powinien sobie poradzić. Blogi na własnym hostingu są również postrzegane jako znacznie bardziej profesjonalne, a na dłuższą metę łatwiej na nich zarabiać. Istnieje wiele hostowanych opcji, ale większość ludzi używa WordPress.org ( w tym ja oczywiście ;))

Dla kogo jest WordPress.org idealny?

WordPress to dobry wybór dla…

  • Osób, które chcą zarabiać na swoich blogach.
  • Osób, które chcą, aby blog stał się częścią ich działalności.
  • Profesjonalnych blogerów
  • Osoby, które chcą być właścicielami swojej witryny zamiast być na łasce dużej firmy.
  • Ponadto, ze względu na ekstremalne możliwości dostosowywania WordPress, jest to jedna z najlepszych platform blogowych, jeśli chcesz zbudować profesjonalnego bloga, który będzie odgrywał ważną rolę w Twojej firmie.
  • Dzięki samemu hostingowi WordPress zachowujesz pełną kontrolę nad swoją witryną, tym, jak wygląda i jak działa

Ostatecznie to, czy zdecydujesz się na zależne hostowanie, czy na własny hosting, zależy od Ciebie, ale jeśli chcesz mieć najlepszą opcję długoterminową, gorąco zachęcam do samodzielnego hostowania. 

Zwróć uwagę, czy blogi, które obserwujesz są hostowane na zależnych platformach, czy częściej są niezależne na WordPress.org? Ja osobiście  powiem szczerze, że nie znam żadnego niezależnego blogera, który prowadziłby bloga na zależnym hostowaniu… głównie profesjonalni blogerzy mają swojego bloga na WordPress.org. I to powinno ci dać wiele do myślenia i zrozumienia.

Jak zarabiać na swoim blogu, dzięki postom sponsorowanym

7. ZDECYDUJ, KTÓRY HOSTING WYBIERZESZ

Wydawałoby się, że już pojąłeś całą skomplikowaną terminologię związaną z blogowaniem, gdzie właśnie nadchodzi kolejne pojęcie, które warto byś rozumiał. Osobiście nie lubię komplikować sobie (i innym) życia, dlatego postaram się jak najprościej wyjaśnić o co chodzi z tym całym hostingiem.

No więc kiedy zdecydujesz się na prowadzenie bloga na niezależnym hostingu, musisz kupić hosting, na którym ta strona będzie oparta… brzmi skomplikowanie. prawda? Już tłumaczę…. 

Posłużę się przykładem auta. Twój adres bloga (URL – nazwa www.TwojaNazwaBloga.pl) przedstawia Twój samochód. Jesteś jego właścicielem. Jest tylko Twój i Ty masz do niego pełne prawo. Natomiast potrzebujesz garażu, żeby móc go bezpiecznie parkować. To jest twój hosting. Hostami są takie nazwy, jak Dhosting, Bluehost, Home.pl, lub Hostinger. Firmy hostingowe, będą przechowywać Twojego bloga, a także dadzą Ci dodatki, takie jak adres e-mail Twojego bloga i prawdopodobnie funkcje bezpieczeństwa, kopie zapasowe lub trochę miejsca na testy. No i w końcu potrzebujesz także WordPressa, który jest jak silnik Twojego samochodu – istotna rzecz, która go napędza i sprawia, że samochód w ogóle jeździ.

Być może brzmi to trochę skomplikowanie na początku, ale naprawdę nie jest – po prostu kupujesz domenę (nazwę strony), kupujesz pakiet hostingu (miejsce na serwerze; p.s. klikając w link polecający Dhosting, otrzymasz ode mnie 5% rabatu), instalujesz bezpłatnie WordPressa i wszystko masz gotowe do prowadzenia bloga. Ten etap zawiera nie więcej niż 30 minut. Jeśli chcesz zobaczyć na ekranie jak to wygląda krok po kroku, to pobierz mój bezpłatny przewodnik w którym prowadzę Cię dosłownie “za rękę”, tłumacząc każdy krok i pokazując na ekranie w postaci zdjęć, gdzie kliknąć i co zrobić w kolejnych krokach. Pobierz bezpłatnie i natychmiast załóż swojego bloga samodzielnie, bez potrzeby zatrudniania web designerów.

Zachęcam Cię do zrobienia researchu dotyczącego hostingu blogów, ale szczerze mówiąc, jest tyle dostępnych opcji, że może być to przytłaczające, a w rezultacie możesz się poddać w dalszym budowaniu bloga ! Dlatego uważam, że najlepiej jest skorzystać z rekomendacji.

Moją wielką rekomendacją jest wybranie Dhosting jako hosta bloga. Oba moje blogi są z Dhosting i są genialne. Mają doskonałą obsługę klienta i praktycznie nie mają przestojów, a ponadto zapewniają lepsze zabezpieczenia i krótsze czasy ładowania bloga. Ja jestem bardzo zadowolona i polecam każdemu, kto chce prowadzić profesjonalnie swoją stronę www.

P.S. klikając w link polecający Dhosting, otrzymasz ode mnie 5% rabatu

8. WYBIERZ NAZWĘ DOMENY (URL)

Możesz wybrać nazwę domeny wtedy, kiedy zakładasz swojego bloga wraz z hostingiem lub możesz zarejestrować swoją domenę zupełnie oddzielnie.

Jednak może się okazać, że zechcesz zarejestrować nazwę domeny, zanim będziesz gotowy do rozpoczęcia bloga (np. chcesz wykupić domenę ze swoim imieniem i nazwiskiem, tak jak u mnie: KlaudiaStawiarska.pl, żeby zarezerwować na przyszłość). Ja właśnie tak postąpiłam, zanim zaczęłam tego bloga, przypadkowo odkryłam, że ta domena jest wolna i stwierdziłam, że warto mieć na przyszłość, gdybym kiedyś zdecydowała się mieć swoją stronę www. Natomiast nie byłam wtedy jeszcze gotowa, aby założyć bloga i nie chciałam płacić za kilka niewykorzystanych miesięcy hostingu. Więc zarejestrowałam moją nazwę domeny oddzielnie. Kosztowało mnie to dosłownie 9,90 zł na rok. Doszłam więc do wniosku, że nawet jeśli nigdy z niej nie skorzystam, warto było kupić tę nazwę domeny za niecałe 10 zł. Zarejestrowałam się na KlaudiaStawiarska.pl w Dhosting w około 5 minut. Czyż to nie wspaniałe?

Jak więc wybrać nazwę domeny? Istnieją trzy opcje:

  • Twoje imię i nazwisko – np. KlaudiaStawiarska.pl. Ta opcja jest szczególnie dobra, jeśli oferujesz profesjonalne usługi lub jesteś dobrze znany w swojej dziedzinie (lub masz nadzieję, że będziesz wkrótce znanym ekspertem w konkretnej niszy!).
  • Nazwa typu „wiem co jest w tej puszce”. Na przykład kiedyś prowadziłam, bloga wegetariańskiego po angielsku i nazywał się VeggieEnergy.com. Jest to dobre do natychmiastowego rozpoznania i zrozumienia tego, o co chodzi w Twoim blogu, a także może być bardzo przydatne dla SEO.
  • Coś związanego, ale niezupełnie „robi to, co jest napisane na puszce”. Na przykład jadłonomia.pl dla bloga kulinarnego lub “busem przez świat” dla bloga podróżniczego. Są one szczególnie popularne na blogach kulinarnych…

 Kilka kwestii do rozważenia: upewnij się, że nazwa Twojego bloga jest łatwa do wymówienia i przeliterowania. Zapisz to i sprawdź, czy nie ma żadnych ukrytych wulgaryzmów (na przykład nie nazywaj swojego bloga missexpert.pl – chyba że rozpoczynasz pewien rodzaj bloga „dla dorosłych” !!). Sprawdź, czy nazwa bloga jeszcze nie istnieje (przeprowadź ją przez narzędzie sprawdzania na dhosting.pl *) i nie jest nazwą domeny premium (niektóre szczególnie dobre nazwy blogów są sprzedawane za dodatkową opłatą ). Zapytaj także zaufanych znajomych, co o tym myślą – poznaj ich szczerą opinię.

Naprawdę poleciłabym wybrać końcówkę .pl lub  .com. Ogólnie, zakończenia takie jak .biz czy .tv wyglądają po prostu dziwnie i spamersko. Jeśli zależy Ci na nazwie, która nie jest dostępna jako .com, możesz wypróbować .net lub .co, ale osobiście próbowałbym różnych pomysłów na nazwę, która mi się podoba. dopóki nie znalazłabym końcówki .pl lub .com, 

Upewnij się też, że nikt nie ma praktycznie takiej samej nazwy i / lub nie jest to nazwa istniejącej firmy. Łatwe do sprawdzenia. Wystarczy wpisać nazwę (nie domenę – tj. np. Klaudia Stawiarska , a nie KlaudiaStawiarska.pl) przez Google. Jeśli nie pojawi się firma o takiej nazwie, możesz robić krok na przód. Pamiętaj też, że nie możesz używać nazw będących znakami towarowymi w nazwie / adresie URL swojego bloga. Dla przykładu, nie możesz więc nazwać swojego bloga facebookexpert.pl , amazonboy.com lub allegrosprzedawca.pl.

9. SPRAWDŹ DOSTĘPNOŚĆ NAZWY NA SOCIAL MEDIA

Zanim klikniesz „kup teraz” na tę idealną nazwę, sprawdź jeszcze, czy możesz uzyskać odpowiednie nazwy w Social Media dla tej nazwy bloga. To bardzo proste i szybkie sprawdzenie w polach wyszukiwarki na stronach na Facebooku, Instagramie, Pinterest i YouTube. Naprawdę warto to zrobić przed kupnem domeny. Jeśli okaże się, że pożądane nazwy są dostępne, natychmiast zarejestruj je dla siebie, póki są jeszcze wolne – na razie nie musisz nic z nimi robić i możesz ustawić FB i Instagram jako prywatne, dopóki nie będziesz gotowy, ale będziesz bardzo zadowolony, że są dla Ciebie dostępne, zanim ktoś inny Cię wyprzedził.

KTÓRY KROK ZASTOSUJESZ JUŻ DZISIAJ, BY ZACZĄĆ SWOJEGO BLOGA?

Jestem bardzo ciekawa, co Ty wybierzesz jako tematykę swojego bloga! Daj mi znać w komentarzu poniżej!

ZNAJDŹ MNIE NA SOCIAL MEDIACH

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twenty − 6 =