Blogowanie

Jak wybrać niszę do swojego bloga

CZYM WŁAŚCIWIE JEST NISZA?

Zanim porozmawiamy o tym, jak wybrać odpowiednią niszę dla swojego bloga, cofnijmy się trochę i przyjrzyjmy się, czym dokładnie jest nisza. Nisza jest w zasadzie tematem twojego bloga – głównym tematem, na podstawie którego tworzysz treści.  Nisza może być duża i obszerna, obejmująca wiele tematów, takich jak „lifestyle” lub „rodzicielstwo”, lub mała i bardzo specyficzna, np. „kuchnia wegańsko-bezglutenowa” lub „podróże po Polsce”.

CZY MÓJ BLOG NAPRAWDĘ POTRZEBUJE NISZĘ?

  1. TAK!! Wielu początkujących blogerów (a nawet niektórzy już istniejący) myśli, że mogą założyć bloga i po prostu pisać o wszystkim co popadnie, i jakoś ten blog się rozwinie w czasie. Ale prawda jest taka, że prawie wszystkie naprawdę sukcesywne blogi mają swoją niszę – niektóre są szerokie, inne wąskie, ale wszystkie mają jeden focus!

    Jedynym wyjątkiem nie skupiania się na jednej niszy jest twoje nastawienie, że chcesz mieć bloga hobbystycznego, rodzaj internetowego pamiętnika dla przyjaciół i rodziny, i nie tworzysz go pod kątem zarobkowym, ani marki online. W takim wypadku, nie martw się o niszę – po prostu pisz i baw się dobrze! Ale jeśli chcesz, aby Twój blog był biznesem, odnosił sukcesy i zarabiał pieniądze, to weź moje słowa na poważnie – POTRZEBUJESZ NISZY!

    Przypuszczam, że jedynym innym wyjątkiem niż powyżej,  jest sytuacja, w której jesteś już celebrytą i jesteś rozpoznawalny wśród pewnych społeczności. Jeśli jesteś dobrze znaną i popularną gwiazdą, prawdopodobnie MOŻESZ pisać o czymkolwiek… ponieważ masz już publiczność, która doceni wszystko, co powiesz. W pewnym sensie celebryta jest niszą samą w sobie!

DLACZEGO NISZA JEST TAKA WAŻNA?

Istnieje 5 głównych powodów, dla których posiadanie niszy dla Twojego bloga jest tak ważne:

1. Posiadanie niszy sprawia, że ​​Twój blog jest bardziej atrakcyjny dla „Twoich ludzi”

Jeśli masz wąską niszę i ktoś wchodzi do Ciebie na bloga i natychmiast identyfikuje się z Twoją niszą, najprawdopodobniej będziesz mieć lojalnego obserwatora, który zarejestruje się na wszystkie Twoje listy mailingowe, będzie Cię śledzić na wszystkich Social Media, a może nawet kupi wszystkie Twoje produkty (lub wszystkie produkty, które polecasz za pomocą linków partnerskich).

Dobrym przykładem mogą być osoby, które blogują na temat wegańskiej kuchni. Jeśli bloger zajmujący się ogólnym jedzeniem umieści na swoim blogu przepis na wegańskie ciasto, to oczywiście istnieje spora szansa, że może uzyskać spory ruch od wegan. Natomiast najprawdopodobniej ci ludzie w najlepszym przypadku po prostu wydrukują przepis i pójdą dalej – weganie po prostu nie będą chcieli obserwować witryny internetowej, która zawiera wiele przepisów na dania z mięsem.

Z drugiej strony, jeśli ten przepis na wegańskie ciasto pojawi się na wegańskim blogu o gotowaniu, pełnym różnego rodzaju wskazówek i porad dotyczących wegańskiego wypieku oraz mnóstwa pysznych przepisów i inspiracji, weganie, którzy znajdą ten blog za pośrednictwem przepisu wegańskiego znacznie bardziej prawdopodobne jest, że sprawdzą inne przepisy, zapiszą się do newslettera, zaczną  śledzić w mediach społecznościowych i tak dalej.

2. Nisza łączy ludzi i tworzy społeczności

Posiadanie dobrze zdefiniowanej niszy nie tylko sprawia, że ​​jesteś bardziej atrakcyjny dla swojej społeczności, ale w rzeczywistości wspiera tą grupę odbiorców i tworzy wśród Twoich czytelników i obserwujących w Social Media- wspólnoty czy też społeczności.

My, ludzie, wszyscy mamy głęboko zakorzenione pragnienie łączenia się z „ludźmi takimi jak my”, z naszym „plemieniem”. Dokładnie określając swoją niszę, pozwalasz ludziom nie tylko identyfikować się z Tobą i Twoim blogiem, ale także z innymi czytelnikami i obserwatorami. To nie przypadek, że blogerzy z dobrze określonymi niszami mają zwykle największe zaangażowanie i interakcję wśród swoich obserwujących.

3. Bogactwo jest w niszach

Jeśli masz dobrze zdefiniowaną niszę, prawdopodobnie dołączy do niej grono lojalnych czytelników, i jeśli uda Ci się pielęgnować tych obecnych obserwujących i pomożesz im  zbudować zaufanie i relację z Tobą, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą skłonni kupić od Ciebie Twoje produkty lub kupić to co będziesz rekomendować.

Wracając do przykładu wegańskiego bloga. Wyobraź sobie przez chwilę, że jesteś weganinem….Odpowiedz sobie na pytanie:  od kogo wolałbyś  kupić wegańską książkę kucharską – blogera, który bloguje o wszystkim w tym mięsie i nabiale? A może blogera, który skupia się wyłącznie na wegańskim gotowaniu? To oczywiste, prawda?

4. Posiadanie niszy zawęża tematykę bloga, dzięki czemu nie masz problemu z pisaniem postów

Można by pomyśleć, że im szersza jest twoja nisza, tym łatwiej byłoby wymyślić coś, o czym można by pisać, ale w rzeczywistości jest odwrotnie. Jeśli piszesz o wszystkim, to bardzo trudno się zdecydować o czym pisać – wybór jest OGROMNY! Jeśli masz bardziej szczegółową i ukierunkowaną niszę, Twoje opcje będą znacznie węższe i będzie dla Ciebie znacznie bardziej oczywiste, gdzie są luki w treści, które musisz wypełnić. Co więcej, jeśli masz zaangażowaną i entuzjastyczną społeczność, prawdopodobnie będą Cię informować, o czym chcieliby usłyszeć i zadawać pytania, które możesz zamienić w posty na blogu.

5. Blogowanie w niszy pomoże Ci stać się „ekspertem”

Jeśli piszesz o wszystkim, to jesteś trochę jak to znane powiedzenie „jak jest coś do wszystkiego, to jest do niczego” – wiesz trochę na wiele tematów, ale nie jesteś ekspertem w żadnym z nich! Jeśli z drugiej strony napiszesz o jednej z jasno nakreślonych niszy, to stopniowo staniesz się ekspertem w tej dziedzinie – osobą „idź do”, „autorytetem”. Ludzie będą Cię szukać, ponieważ wiedzą, że jesteś autorytetem w tym temacie, będą Cię polecać swoim znajomym – być może zostaniesz poproszony o napisanie na ten temat dla prasy lub wyjście do radia lub telewizji, aby poruszyć ten temat na większą skalę. Możesz nawet zostać poproszony o napisanie książki! A wszystko to przyniesie korzyści tylko w zwiększeniu sukcesu Twojego bloga, co z kolei zaowocuje większymi możliwościami i ekspozycją !

O CZYM POWINIENEM PAMIĘTAĆ, WYBIERAJĄC NISZĘ DO BLOGOWANIA? JAK WYBRAĆ NAJLEPSZĄ NISZĘ

Ok, na tym etapie, mam nadzieję, że przekonałam Cię, że Twój blog potrzebuje niszy – ale jaka powinna być ta nisza? Jak wybierasz odpowiednią niszę dla swojego bloga? Oto 5 kwestii do rozważenia:

1. Co Cię pasjonuje najbardziej ?

Jeśli Twój blog będzie się dobrze rozwijał, to prawdopodobnie będziesz pisać na temat poruszany na blogu, przez dłuuugi czas. Więc upewnij się, że jest to coś, co KOCHASZ i najlepiej jeśli jest Twoją pasją! Zastanów się, o czym najbardziej lubisz rozmawiać lub co najbardziej lubisz robić? O czym zawsze mówisz swoim znajomym i rodzinie? Jaki temat mógłbyś poruszać do końca życia i wciąż by Ci się nie znudził?

Nie tylko pisanie o czymś, o czym pasjonujesz się, będzie dla Ciebie dobre i sprawi, że nie będziesz się nudzić, ale też będzie atrakcyjne dla czytelników – zobaczą, jak Twoja pasja promienieje ze wszystkiego, o czym piszesz, a w rezultacie zauważysz, że czytelnicy są bardziej zainteresowani i zaangażowani.  Pamiętaj, że entuzjazm jest zaraźliwy!

2. W czym jesteś ekspertem?

Masz już w czymś doświadczenie? Może to być oficjalne – tak jak jesteś prawnikiem, ekspertem podatkowym lub licencjonowanym dietetykiem. Albo może to być nieoficjalne – o czym dużo wiesz? O co zawsze pytają twoi przyjaciele i rodzina? W czym inni ludzie myślą, że jesteś dobry? Może wiesz wszystko, co trzeba wiedzieć o podróżowaniu z dzieckiem za granicą. Może twoi przyjaciele i rodzina zawsze proszą o wskazówki dotyczące włosów i makijażu lub jak lepiej zarządzać swoimi finansami. Jeśli masz już doświadczenie, możesz zacząć od tego!

WSKAZÓWKA: Jeśli nie jesteś pewien, zapytaj bliskich osób- odpowiedź może Cię zaskoczyć! Jednym z powodów, dla których założyłam tego bloga, jest to, że wiele osób ciągle zadawało mi podobne pytania odnośnie biznesu online w branży Network Marketingu. W końcu postanowiłam zacząć dzielić się moim doświadczeniem najpierw w postaci postów na blogu, a później w postaci video na kanale YouTube, aż wreszcie stworzyłam w tym temacie kursy online. Kiedy zaczynałam, nie przyszło mi to do głowy, że mogę wiedzieć “trochę więcej” niż inni, ponieważ  była to moja „normalność”, jednak  dla innych ludzi jest to umiejętność lub „ekspertyza”, której nie mają.

3. W czym chciałbyś być ekspertem?

Ale nie martw się, jeśli nie jesteś ekspertem w czymkolwiek… nadal możesz nim zostać! Po prostu zakładając bloga i pisząc na ten temat, z czasem staniesz się ekspertem. Jeśli więc nie możesz wymyślić tematu, o którym dużo wiesz, pomyśl zamiast tego o temacie, w którym naprawdę chciałbyś zostać ekspertem. Pomyśl, jeśli za 3 lata wydawca przyszedłby do Ciebie i poprosił byś napisał książkę o swojej wiedzy, o czym chciałbyś, żeby była ta książka?

Bardzo popularnym typem blogów jest blog „rozwoju osobistego”. To blog, na którym zaczynasz jako uczeń… masz problem w swoim życiu lub coś, co chcesz osiągnąć i zaczynasz blogować o swojej podróży, ale w ciągu kilku lat od bycia „uczniem” stajesz się „nauczycielem” i zaczynasz uczyć innych, jak wprowadzać zmiany, których dokonałeś w swoim życiu.

Dobrym przykładem bloga rozwojowego, może być bloger, który używa swojego bloga do dokumentowania tego, jak stracił dużo na wadze, stał się sprawniejszy i zdrowszy lub zmienił swoje finanse. Z biegiem czasu blogerzy stają się ekspertami i zaczynają uczyć innych, jak schudnąć / zadbać o kondycję / uporządkować swoje finanse. Tego rodzaju transformacyjne blogi mogą być również bardzo lukratywne na dłuższą metę (pomyśl: “ Straciłem 30 kg i teraz mogę ci pokazać jak to zrobić,  z tym kursem online ” / “ Wydostałem się z długu i spłaciłem kredyt hipoteczny w 1 rok, kup moją książkę i nauczę cię, jak to zrobić ”), itp.

4. Czy można na tym zarobić?

Jeśli naprawdę chcesz, aby Twój blog był Twoim biznesem i zarabiał pieniądze, naprawdę musisz dokładnie przemyśleć, czy można zarabiać w tej niszy. Niektóre nisze bardzo łatwo nadają się do zarabiania pieniędzy (wszystko, co ma związek ze zdrowiem / dietą / oszczędzaniem lub zarabianiem pieniędzy / lepszym zorganizowaniem itp.), Inne mniej. Zanim zdecydujesz się na ten temat, zadaj sobie pytanie „jak będę zarabiać pieniądze”? Na przykład, czy możesz pomyśleć o produktach i usługach, które mógłbyś sprzedawać w tej niszy? Czy możesz pomyśleć o rekomendacjach partnerskich? Czy przychodzą Ci do głowy marki, które mogłyby chcieć kupować posty sponsorowane w Twojej witrynie?

5. Czy jest nisza, w której możesz umieścić swoją własną, unikalną osobowość?

Czy jest jakiś temat, w którym masz coś innego do powiedzenia? Czy widzisz niszę, o której nikt tak naprawdę jeszcze nie mówi? Jeśli możesz być pierwszym, który wejdzie w tę niszę, możesz mieć ogromną przewagę nad wszystkimi, którzy dołączą do Ciebie w tej niszy później (ponieważ jeśli będzie to bardzo popularne, to prędzej czy później dołączą kolejni blogerzy w tym temacie). 

Natomiast weź pod uwagę te dwa spostrzeżenia….

Po pierwsze, może istnieć konkretny powód, dla którego nikt jeszcze o tym nie mówi – może jesteś jedyną osobą, która naprawdę interesuje się tym tematem. Zadaj sobie pytanie, czy jest wystarczająco dużo innych osób, które rzeczywiście będą chciały usłyszeć ten temat i zainteresować się nim, aby było to warte zachodu.

Po drugie, nie przejmuj się tym, że jest taka duża konkurencja. Może się wydawać, że każda nisza została już zajęta i nie masz już nic nowego do zaoferowania, lecz to  NIE PRAWDA. Zgadzam się, że jest bardzo mało, totalnie nowych pomysłów na bloga, ale pamiętaj, że nawet jak coś istnieje, to  nikt nie będzie pisać na ten temat dokładnie tak, jak Ty! Nikt nie może być Tobą i wnieść własnego unikalnego spojrzenia na ten temat. Pod wieloma względami jesteś swoją własną niszą!

JAKĄ NISZĘ POWINIEN MIEĆ MÓJ BLOG: SZEROKĄ CZY WĄSKĄ?

Ostatnią kwestią do rozważenia jest to, jaką niszę osobiście chcesz mieć. Chcesz mieć bardzo wąską i dobrze ukierunkowaną niszę, czy wolisz mieć szerszą niszę, która pozwoli Ci pisać na więcej tematów? To zależy w dużej mierze od Twojej osobowości. Chociaż prawdą jest stwierdzenie, że “ bogactwa są w niszach ” i generalnie im węższa jest Twoja nisza, tym większe prawdopodobieństwo zdobycia zaangażowania i zarobienia więcej pieniędzy, natomiast osobiście możesz czuć się zbyt ograniczony wąską niszą i czuć się swobodniej, by móc pisać dla szerszego grona.

W takim przypadku nisza „lifestylowa” może być tą, która będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ zapewni Ci więcej wolności. Mógłbyś wtedy mieć szerszy wybór tematów, o których piszesz – na przykład podróże, jedzenie, rodzicielstwo i moda. 

Natomiast nie wybiegaj  zbyt daleko w drugą stronę i całkowicie nie odrzucaj idei niszy na blogu – w przeciwnym razie Twój blog będzie zabałaganiony i chaotyczny, a ludzie nie będą się tak łatwo identyfikowali i zostawali na dłużej. Możesz na przykład zrobić blog o wegańskim stylu życia – blogować o wegańskim jedzeniu, modzie wegańskiej, wegańskim rodzicielstwie i wegańskich podróżach itp. Lub może to być blog o luksusowym stylu życia, blogujący o luksusowych podróżach, luksusowej modzie i luksusowym jedzeniu.

A JAKA JEST TWOJA BLOGOWA NISZA?

Jestem bardzo ciekawa, co Ty wybierzesz jako swoją blogową niszę! Daj mi znać w komentarzu poniżej!

ZNAJDŹ MNIE NA SOCIAL MEDIACH

One Comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *