Co musisz zrobić, zanim opublikujesz swój post na blogu: 12 kroków
Blogowanie,  Marketing

Co musisz zrobić, zanim opublikujesz swój post na blogu

Gratulacje! Właśnie napisałaś wspaniały wpis na swojego bloga i zamierzasz kliknąć przycisk publikowania. Stop! Zatrzymaj się na chwilę i przeczytaj mój artykuł, aby upewnić się, że wszystko jest gotowe. Sprawdź, czy Twój post na blogu jest tak doskonały, jak tylko to możliwe, korzystając z poniższej checklisty: Co musisz zrobić, zanim opublikujesz swój post na blogu: 12 kroków

12 kroków Co musisz zrobić, zanim opublikujesz swój post na blogu

1. SPRAWDŹ, CZY ADRES URL JEST PRAWIDŁOWY

Dokładnie sprawdź swój adres URL – upewnij się, że zawiera właściwe słowa i jest odpowiedni do ponownej edycji treści.

Być może zmieniłaś tytuł kilka razy, odkąd zaczęłaś pisać swój post na blogu, i automatycznie wygenerowany adres URL był oparty na Twoim pierwszym tytule, więc teraz istnieje duże prawdopodobieństwo, że zupełnie do siebie nie pasują. 

A co mam na myśli: “odpowiedni do ponownej edycji treści”? Chodzi o to, aby Twój post, mógł być ponownie edytowany, gdy zaszłaby taka potrzeba np. gdy Twój post ma listę numerowaną… (taką jak ta co czytasz) to nie umieszczaj numeru w adresie URL, ponieważ jeśli chciałabyś go później edytować, możesz po prostu zmienić tytuł wpisu, a adres URL nadal będzie taki sam. Na przykład adres URL tego posta to https://www.klaudiastawiarska.pl/co-musisz-zrobic-zanim-opublikujesz-swoj-post-na-blogu – dzięki temu mogę wrócić w późniejszym terminie i dodać więcej wskazówek “co musisz zrobić zanim opublikujesz swój post na blogu”, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Cokolwiek robisz, nie zmieniaj adresu URL PO opublikowaniu, ponieważ spowoduje to zepsucie wszelkich linków do Twojego posta, na przykład z mediów społecznościowych lub innych postów odsyłających do tego artykułu.

Przeczytaj również -> Jak promować swojego bloga? 14 kroków po opublikowaniu posta

2. UPEWNIJ SIĘ, ŻE NAPISAŁAŚ INTERESUJĄCY I BOGATY W SŁOWA KLUCZOWE- TYTUŁ

Sprawdź, czy tytuł brzmi interesująco dla Twoich czytelników i zawiera słowa kluczowe (więcej informacji na temat SEO i słów kluczowych znajdziesz w moim poście na temat 11 łatwych sposobów na zwiększenie SEO Twojego bloga ). Twój tytuł powinien przyciągnąć uwagę czytelników i zachęcić ich do dalszego czytania. Czy Twój tytuł to robi?

3. UPEWNIJ SIĘ, ŻE TWÓJ POST JEST ZOPTYMALIZOWANY POD KĄTEM SEO

Sprawdź, czy wszędzie używasz słów kluczowych, a nie tylko tytułu. Twoje słowa kluczowe również powinny zostać zawarte w:

  • W pierwszym akapicie posta
  • W adresie URL
  • W opisie alternatywnym niektórych obrazów
  • W opisie meta
  • I rozproszone kilka razy NATURALNIE po całym poście

Możesz użyć wtyczki Yoast, aby móc określić, czy Twój post jest zoptymalizowany pod kątem SEO. Wtyczka jest darmowa i bardzo łatwa w użyciu. Najbardziej podoba mi się to, że ta wtyczka wykorzystuje system sygnalizacji świetlnej, aby podkreślić, gdzie SEO wymaga poprawy (np. czerwony- oznacza: sprawdź! zielony – oznacza, że wszystko jest ok). 

Nie narzucaj sobie presji, aby wszystko było perfekcyjnie idealne – jeśli masz ogólnie zielone światło, możesz jechać dalej 😉 !

Więcej informacji na temat SEO i wtyczki Yoast znajdziesz w szczegółowym poradniku Siriuspro na temat konfiguracji wtyczki oraz optymalizacji postów na blogu. Polecam!

4. UPEWNIJ SIĘ, ŻE DOŁĄCZYŁAŚ LINKI DO INNYCH ISTOTNYCH POSTÓW

Nigdy nie publikuj postów bez dołączenia przynajmniej jednego wewnętrznego linku do innego posta na Twoim blogu. Chcesz, aby czytelnicy pozostali na Twojej stronie jak najdłużej i czytali jak najwięcej – pokaż im, co mają przeczytać dalej. Możesz albo “puścić” te linki w sposób naturalny w całym poście (zobacz powyżej, jak to zrobiłam, aby zasugerować przeczytanie mojego posta: “o promowaniu bloga, po opublikowaniu posta“) lub możesz podać listę “do dalszego czytania” na dole swojego artykułu – lub jeszcze lepiej zrobić i to i to.

Warto wiedzieć, że kiedy łączysz się z innym “już istniejącym postem”, aby użyć tytułu tego postu jako tekstu kotwicy tkz. anchor text (tekstu, który klikasz), a nie „kliknij tutaj” – takie odsyłanie do innych postów będzie miało pozytywny wpływ na SEO.

5. UPEWNIJ SIĘ, ŻE KAŻDE ZDJĘCIE / GRAFIKA MA ALTERNATYWNY OPIS

Gdy przesyłasz zdjęcie lub grafikę do swojej biblioteki mediów na blogu, zawsze masz możliwość uzupełnienia tekstu alternatywnego. Upewnij się, że wykonałaś to dla każdego przesyłanego obrazu. Znaczniki Alt są bardzo ważne, ponieważ są używane przez niedowidzących czytelników, którzy używają czytników ekranu (czytnik ekranu odczyta opis alt użytkownikowi, aby wiedzieli, co przedstawia obraz). Tagi Alt są również używane przez Google do zrozumienia, z czego składa się obraz. Dobre użycie tagów alt pomoże Twojemu blogowi pojawić się w większej liczbie wyszukiwanych obrazów na Google.

6. UPEWNIJ SIĘ, ŻE UŻYWASZ TAGÓW I KATEGORII (PRAWIDŁOWO)

Nie zapomnij przypisać kategorii i tagów do swojego posta na blogu. Nie zostawiaj swojego posta jako „bez kategorii” !!

Kategorie to główne tematy, o których piszesz i należy ich używać oszczędnie. Na moim blogu mam tylko 6 następujących kategorii: Zacznij bloga; Rozwijaj bloga; Zarabiaj online; Buduj Markę; Network Marketing i Inspiracje. Tagi to pod-tematy i możesz ich używać więcej (ale nie szalej). Żeby łatwiej sobie to wyobrazić, możesz o tym pomyśleć, jak o książce: kategorie to to, co można znaleźć na stronie ze spisem treści, a tagi to to, co można znaleźć w indeksie.

Posiadanie naprawdę zgrabnej struktury tagów i kategorii poprawi Twoje SEO i ułatwi czytelnikom poruszanie się po Twojej witrynie.

7. UPEWNIJ SIĘ, ŻE DOŁĄCZYŁAŚ OBRAZEK WYRÓŻNIAJĄCY

Bardzo łatwo jest zapomnieć o tym ważnym szczególe podczas publikowania posta na blogu (mi też się nie raz zdarza)! Więc sprawdź dokładnie, czy masz wybrany obrazek wyróżniający. Twój wyróżniony obraz to ten, który zostanie automatycznie pobrany, gdy Twój post zostanie udostępniony w mediach społecznościowych itp., a także zwykle będzie to ten, który jest wyświetlany na głównej stronie bloga, na stronach z kategoriami i tagami, a także w wynikach wyszukiwania na Twoim blogu . Dlatego upewnij się, że jest on odpowiedni dla całego Twojego posta i dobrze wygląda w różnych kształtach i rozmiarach.

W WordPress możesz znaleźć miejsce do przesłania wyróżnionego obrazu w prawym pasku bocznym na ekranie edycji.

8. SPRAWDŹ, CZY UŻYŁAŚ NAGŁÓWKÓW, PUNKTORÓW I LICZB DO PODZIAŁU TEKSTU

Nagłówki, punktory i liczby naprawdę pomagają podzielić tekst i ułatwić czytanie i zrozumienie. Wróć do swojego tekstu i zobacz, czy jest miejsce, w którym możesz dodać nagłówek lub listę.

9. UPEWNIJ SIĘ, ŻE W SWOIM POŚCIE, MASZ CO NAJMNIEJ JEDEN OBRAZ, KTÓRY MOŻNA PRZYPIĄĆ W PINTEREST

Czy utworzyłaś pinezkę do swojego posta na blogu? Jeśli nie, zrób go przed opublikowaniem swojego wpisu na blogu. Obraz możliwy do przypięcia powinien:

  • Być pionowy
  • Współczynnik 2:3 (np. 600px na 900px lub 735px na 1102px)
  • Zawierać tekst

Dołączenie atrakcyjnego obrazka, nie tylko oznacza, że ​​masz świetną pinezkę do przypięcia na swoich tablicach Pinterest, ale także zwiększa szanse Twoich czytelników na przypięcie Twoich obrazów do ich tablic.

Aby jeszcze bardziej zwiększyć szanse na przypięcie pinezki, zasugeruj czytelnikom przypięcie go frazą typu „Przypnij ten post na później”.

Przeczytaj również -> Przewodnik dla początkujących po Pinterest dla blogerów

10. DODAJ PYTANIE NA KOŃCU POSTA, ABY ZACHĘCIĆ DO KOMENTARZY

Zadając pytanie na końcu posta, zachęcasz swoich czytelników, do zaangażowania i dyskusji (zobacz przykład na końcu tego wpisu!).

Zadawanie pytań, daje ludziom ekstra motywację, aby skomentować coś więcej, niż tylko coś w stylu: „świetny post” (mimo wszystko, zachęcam Cię do komentowania moich postów za pomocą hasła ”świetny post ”, jeśli jest to wszystko, co chcesz skomentować- nie mam nic przeciwko takim komentarzom 😀), a także daje Twoim czytelnikom szansę na wyrażenie własnej opinii i dodanie dodatkowych argumentów w związku z poruszanym tematem. Wiele osób zazwyczaj z “grzeczności”, nie powiedziałoby mi “co mogłam pominąć w danym artykule”, natomiast zadając pytanie „co byś dodała do tej listy?”, daję ludziom sygnał, że nie muszą się ze mną we wszystkim zgadzać, co z kolei zachęca ich do dodawania własnych pomysłów.

11. DOŁĄCZ WYRAŹNE WEZWANIE DO DZIAŁANIA (CTA)

Nigdy nie pisz posta na swoim blogu bez “wezwania do działania” tkz. Call To Action (CTA). Zastanów się, co chcesz, aby Twoi czytelnicy zrobili dalej? Przeczytali kolejny post na Twoim blogu? Zapisali się do newslettera? Śledzili Cię w mediach społecznościowych? Pobrali prezent/ PDF?

Dając czytelnikom wyraźne wezwanie do działania, motywuje ludzi, aby pozostali w Twojej witrynie (lub kanałach mediów społecznościowych), a tym samym zwiększy zaangażowanie na blogu, liczbę wyświetleń strony,  subskrybentów na liście mailingowej i obserwujących w mediach społecznościowych.

Brak wezwania do działania to stracona szansa na promocję siebie i dalszy rozwój.

12. SPRAWDŹ CAŁĄ TREŚĆ - PRZYNAJMNIEJ DWA RAZY !!

Lub sprawdź swój tekst najlepiej trzy razy. Ja czytam mój tekst 3 razy, sprawdzając za każdym razem zupełnie coś innego:

  • Za pierwszym razem sprawdzam TREŚĆ . Czy uwzględniłam wszystko to, co chciałam zawrzeć w danym artykule? Czy coś przegapiłam? Czy za dużo “bredziłam” nie istotnych rzeczy? Czy powtórzyłam się lub napisałam praktycznie to samo dwa razy? Czy jest to wszystko napisane w logicznej kolejności?
  • Drugi raz sprawdzam CZYTELNOŚĆ . Aby mieć pewność, że treść jest dobra, czytam na głos (zachęcam Cię, aby spróbować w ten sposób sprawdzać tekst, ponieważ zdziwisz się, co możesz wychwycić, czytając treść na głos, na co nie zwróciłabyś uwagi, czytając tekst w swojej głowie). Wtedy upewniam się, czy wszystkie zdania są zrozumiałe, czy dobrze łączą się z całością i czy ładnie brzmią.
  • Za trzecim razem sprawdzam PIG – to jest pisownia, interpunkcja i gramatyka. Zawsze najpierw piszę swoje posty na bloga w programie Word, więc najpierw używam modułu sprawdzania pisowni i gramatyki programu Word (natomiast uważaj, bo tu mogą też pojawić się błędy!). Istnieją również inne, świetne narzędzia do sprawdzania trudności tekstu takie jak: Jasnopis.pl oraz narzędzie do wyłapywania błędów w tekście Ortograf.pl
  • Następnie ponownie czytam treść (w głowie) i sprawdzam czy wszystko wygląda dobrze.

Uff… dotarliśmy do końca tej niezwykłej checklisty! Brzmi jak dużo do sprawdzania, zanim opublikujesz swój post na blogu, prawda? Ale szczerze, kiedy już wejdziesz we flow i taki nawyk pisania artykułów na blogu, to te “12 kroków, przed opublikowaniem posta” staną się dla Ciebie “bułką z masłem” 😉 i będzie Ci to wychodziło bardzo naturalnie, bez dłuższego zastanawiania się. A wykonując te wszystkie kroki, sprawisz, że Twoje posty na blogu będą bardziej profesjonalne, bardziej przyjazne dla czytelnika, a także zdziałają cuda dla Twojego SEO!

Podsumowując...

Podsumowując…są to kroki, które ja osobiście wykonuję zanim opublikuję moje posty na blogu. Uważam, że są kluczowe, aby mieć pewność, że praca jaką wkładam w pisanie moich artykułów, nie pójdzie na marne. 

Mam nadzieję, że Cię zainspirowałam i ta checklista będzie dla Ciebie przydatna przy kolejnym pisaniu artykułu na bloga. Zapisz sobie (poniżej) grafikę z podsumowaniem tych 12 kroków: co zrobić zanim opublikujesz swój post na blogu, aby zawsze mieć ją pod ręką i o niczym nie zapomnieć.

I już kończąc, skomentuj poniżej, czego zabrakło na mojej liście? Czy jest coś jeszcze, co robisz, aby dobrze zoptymalizować swoje posty? Czy jest coś co zaczniesz robić od dzisiaj, zanim opublikujesz swoje kolejne posty na blogu? 

Nie zatrzymuj się tutaj, idź dalej, ucz się i eksperymentuj. A sukces to tylko kwestia czasu.

Kolejne kroki:

12 kroków przed opublikowaniem posta na blogu
ZNAJDŹ MNIE NA SOCIAL MEDIACH

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

11 − pięć =